12 apr 2014

K.I. & N.W. 7

'Als Karel Innemee ben ik een romanticus', zei hij tegen zichzelf. 'Als Karel Innemee kan ik zwelgen in verdriet en verlangen, kan ik me wijsmaken dat geluk zou kunnen (hebben) bestaan.' Met zijn wijsvingers tekende hij de haakjes in de lucht. Hij zat achter zijn laptop en bekeek de foto die hij die middag had gemaakt in het bos. Een vage vierhoek in een boombast. 
Hij stond op en liep ellipsen door zijn studeerkamer, van raam naar deur, van uitzicht naar uitweg. 

De enige plek waar zijn gedeelte van de letters nog te vinden was, was bij de school waar hij had gesolliciteerd. Hij wilde ernaartoe gaan, maar bedacht tegelijkertijd dat dat een volslagen zinloze onderneming was. Op zijn laptop tikte hij een lijstje van argumenten om niet te gaan.

1 Het is mijn naam niet eens. Karel Innemee is een naam die ik ooit voor mezelf heb bedacht.
2 Het is mijn naam niet eens. De graffiti op het bushokje betrof (waarschijnlijk) ene Kim, waarop een leerling van die school verliefd was.
3 Alleen 'mijn' naam staat er. Als ik daar een foto van ga maken, ben ik op zoek naar mezelf. Wil ik dat?
4 Nellie Waldfeucht was nooit meer dan een vervanging voor Marleen Verhoeven. 
5 Nellie Waldfeucht bestaat niet meer, waarschijnlijk heet ze tegenwoordig Nellie Jansen of Nellie Hendriks of iets dergelijks.
6 Nellie Waldfeucht bestaat niet meer, althans, ik weet niet waar ik haar kan vinden.

Maar dat laatste was zeker niet waar. Hij had wel eens bedacht dat hij voor zijn bedrijfje een Facebook-pagina zou moeten aanmaken. Dat was (ook volgens de KVK) een goede methode om in ieder geval in zijn eigen kring alvast wat reclame te maken voor zijn diensten. Maar ja, zijn eigen kring? Karel Innemee had geen eigen kring. Ook niet onder zijn echte naam. 
Hij kon natuurlijk wel een pagina aanmaken onder de naam Karel Innemee en zo op zoek gaan naar Nellie Waldfeucht. Probleem was dan natuurlijk dat Nellie Waldfeucht goed wist dat Karel Innemee niet Karel Innemee heette. Zou Nellie aan dat deel van hun kortstondige relatie herinnerd willen worden? 
Van de andere kant: als hij op zijn profiel een cryptische verklaring zou schrijven over zijn naamgebruik, een omschrijving die alleen voor Nellie begrijpelijk zou zijn? Die haar zou verklaren waarom hij geschreven had, wat hij had geschreven, jaren geleden…
Dan zou hij moeten vertellen over Marleen Verhoeven. Over zijn verliefdheid op Marleen Verhoeven. Dat was natuurlijk geen goed begin voor een hernieuwde liefde. 
Gewoon onder zijn eigen naam dan maar? Ach nee.

Hij deed die dag nog twee dingen. Hij schreef een korte mail aan de directeur van de school in R.  'Het is niet dat uw school, uw aanpak me niet bevalt. Het ligt aan mij.' Verder niets. Op zijn nieuwe Facebook-profiel plaatste hij de foto van de vage vierhoek. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten