Net bij
DWDD University de eerste google-zoekmachine gezien: een aantal
discdrives in
een Legobehuizing. Mooi. Mooi. Het leek wel een les over de oude Romeinen, nee
de Grieken. Nee, het gaat in feite nog verder terug. Het heeft iets Minoïsch.
Het lijkt bekend, we herkennen veel, maar het blijft tegelijkertijd
onbegrijpelijk. Dat is vreemd voor een tijd, voor een ontwikkeling die de
meesten van ons min of meer bewust hebben meegemaakt. Ik bedoel maar: de oude Macintosh Classic die
er te zien was, heb ik thuis ook nog in een kast staan. Nog wat eerder heb ik
nog wat zitten programmeren in basic, met een toetsenbord, een tv en een klein
magisch doosje. Mijn programmaatjes werden opgenomen op een cassette, een woord
dat je ook al bijna moet gaan uitleggen. Nostalgie naar een tijd waarin ik
eigenlijk al niet meer jong was.
Luna Lee |
Gayageum |
Een
ander, maar toch vergelijkbaar gevoel kreeg ik, toen ik gisteren via Youtube zat
te kijken naar een paar afleveringen van QI, de onvolprezen quizachtige show
van Stephen Fry en Alan Davis. In de keuzelijst aan de rechterkant van het
scherm stond plotseling een link naar iets, waarvan ik niet wist waarom Youtube
het voorstelde: Voodoo Chile. Na wat gepieker ontdekte ik de bron: een leerling
wilde eergisteren via mijn laptop en mijn grote HD-smartboard aan het einde van
de les even laten zien en horen van welke muziek hij altijd vrolijk werd: Jimi
Hendrix’ Crosstown Traffic. Guy is zelf een begaafd gitarist (ik zal ook iets
van hem op dit blog zetten) en ik ken en deel zijn deels outofdate smaak.
Daar
kwam Voodoo Chile dus vandaan. Maar het is geen versie van grootmeester Hendrix
zelf. Het is een versie van een of ander Koreaans meisje op een of ander mij
onbekend Koreaans instrument. Het was Luna Lee op de gayageum en het was
fantastisch.
Op zo’n
moment ben ik blij dat Google, Youtube en Facebook en meer van dat soort
grootheden mijn surfgedrag onthouden. Alleen op zo’n moment, zeg ik er voor de
zekerheid maar bij, want dat ik incontinentieluierreclames krijg aangeboden op
het moment dat ik mijn leeftijd ergens prijsgeef, gaat me echt te ver. Dat kan
ik tenslotte zelf bedenken.
Dit
meisje, dit instrument en deze versie van Voodoo Chile kon ik niet zelf bedenken.
En daarna
ga ik dan verder zoeken. Dan wil ik natuurlijk ook klassieke (?) gayageum-muziek
horen. En daar zitten dan ook weer juweeltjes tussen. Zoals dit:
Maar
eigenlijk ben ik geen wereldmuziekmens. Natuurlijk luisterde ik ooit naar de
Missa Luba, naar Ravi Shankar en naar Ladysmith Black Mambazo, en geloof me, ik
heb ervan genoten. Maar uiteindelijk kom ik steeds weer terug bij de westerse
muziek. Maar die westerse muziek is wel nog steeds de wereld aan het
kolonialiseren. Ho, ho, dat vind ik niet zo erg zolang het Voodoo Chile is of
een ander nummer dat de toets van mijn kritiek kan doorstaan, maar meestal is
het natuurlijk net de bagger die –op onnatuurlijke wijze- doorsijpelt naar
exotische oorden.
Maar
soms druppelt iets terug. Een meisje. Een gayageum. Dan ben ik gelukkig.
En
gelukkig zijn, dat vind ik leuk.
Als toegift Guy Smeets met Red House:
Als toegift Guy Smeets met Red House:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten