Bij het grote publiek vielen ze in de smaak, de Wallace-films,
waarover ik het in mijn vorige blog had. Ook bij mij, al hadden ze voor mij
toen al iets ouderwets en iets groezeligs. Maar misschien is dat meer in mijn
herinnering dan dat ik dat toen zo ervoer. Ik zag de films in zwart-wit. Omdat
ze zo waren opgenomen of omdat ons toestel nog geen kleuren had.
Peter Lorre in M |
Gluurgat in tepel |
Het groezelige zat hem vooral in de plaatsen waarin het
geheel zich afspeelde. Oude Engelse landhuizen met kelders en geheime gangen.
Deuren verstopt achter boekenkasten. Gluurgaatjes in de ogen of een enkele keer
in de tepels op een schilderij. Ondanks voor die tijd moderne telefoons en auto’s
ademden de beelden een sfeer die goed bij de tijd paste waarin Edgar Wallace (1875-1932)
zijn verhalen schreef. Het groezelige werd natuurlijk nog versterkt door de
waanzin waardoor iedereen behalve de inspecteur van Scotland Yard gegrepen leek
te zijn. Iedereen was door het leven op een dusdanige manier getekend dat hij of
zij op zijn minst schuldig léék. Het duidelijkst was dat natuurlijk bij Klaus
Kinski. Hij viel voor mij in dezelfde categorie als Peter Lorre in films als M of The
Maltese Falcon: totaal verknipte figuren waarin angst en woede om de
bovenhand streden. Maar Lorre speelde dan ook veel in dertigerjarenfilms. Maar
ook Hans Clarin kon er wat van, althans in de Wallace-verfilming Das Indische Tuch. Voor de meeste
Duitsers is hij, denk en hoop ik, vooral bekend als de stem van Pumuckl in Meister Eder und sein
Pumuckl.
Eddy Arent |
Een andere tekenende rol was die van Eddy Arent. Waarschijnlijk
vond de regisseur (vaak Alfred Vohrer) dat zijn film te donker, te akelig werd.
Eddy Arent moest dan als butler of klunzige medewerker van de Yard met een of andere
droogkomische of domme opmerking de ‘ondraaglijke’ spanning doorbreken. Dat
lukte hem, maar in ieder geval bij mij was het doorbrekende element niet de
bevrijdende lach, maar ergernis. Ik hoopte dan maar, tegen beter weten in, dat
hij het volgende slachtoffer zou zijn. Voor zover ik weet, is hij nooit gestorven
in een Edgar-Wallace-film. Ook nu is hij nog niet dood, hij schijnt (volgens Wikipedia)
dementerend en wel bij zijn zoon te wonen.
Winnetou-postzegel |
Arent speelde als Lord Castlepool een vergelijkbare rol in
een aantal Karl-May-verfilmingen. Onder andere in Der Schatz im Silbersee,
waarvan (alweer) Alfred Vohrer het scenario schreef. Pierre Brice en Lex Barker
speelden de hoofdrollen in die films over de nobele indiaan Winnetou en zijn Duitse kompaan Sharlih. Winnetou, de enige indiaan die
ooit op een Duitse postzegel werd afgebeeld. In de boeken en in de films wordt
de spanning doorbrekende rol overigens vooral gespeeld door het personage Sam Hawkens.
In boek en film vaak net zo irritant als Eddy Arent.
Die Vohrer speelde dus een erg belangrijke rol in de Duitse
film- en tv-geschiedenis. Naast Edgar Wallace en Karl May hield hij zich bezig
met de hitserie Derrick, met Der Alte, met Die Schwarzwaldklinik. Daarnaast
regisseerde hij ook nog zoiets als de soft-porno-film Das Gelbe Haus am
Pinnasberg, maar ook Jeder stirbt für sich allein, naar de roman van Hans
Fallada. Die laatste film (uit 1975) is volgens mij zijn enige film die door de
‘serieuze’ filmkritiek ook serieus genomen werd (en deels wordt). Waarbij ik
wil aantekenen dat Hans Fallada niet echt bij de grote Duitse literatuur hoort.
Kleiner Mann – Was nun?, Bauern,
Bonzen und Bomben en Der Trinker zijn zeker de moeite van het lezen waard,
maar het predicaat ‘meesterwerk’ zal er niet gauw aan vastgeknoopt worden.
Niet dat het gebrek aan lof Alfred Vohrer heel erg stoorde. ‘Ob ein Film erfolgreich ist oder nicht,
entscheidet sich für meine Begriffe an der Kinokasse – egal ob er künstlerisch
wertvoll ist oder ob er künstlerisch nicht wertvoll ist, ‘ zei hij in 1965. Ik denk niet dat hij
later op die zienswijze is teruggekomen.
Een volgende keer: Wat heeft me zo aangetrokken aan de
Wallace- en May-verfilmingen van o.a. Alfred Vohrer?
Naar Krimi III
Naar Krimi I
Naar Krimi III
Naar Krimi I
Geen opmerkingen:
Een reactie posten