Op 4
juni verscheen de nieuwe cd van Dayna Kurtz,
Secret Canon vol.2 in de Verenigde Staten. In Europa duurt het
nog tot september. Zo lang kon ik natuurlijk niet wachten, je bent fan of je bent
het niet tenslotte. Ik heb de cd in de V.S. besteld. Dat is natuurlijk hopeloos ouderwets en nodeloos
duur. Geduld hebben en downloaden is stukken goedkoper. Dan maar ouderwets, zodat
de artiest er tenminste wat meer aan verdient en ik wat eerder kan genieten. Ik ben niet echt een zeloot op dat gebied, ik koop niets van muzikanten die toch al stinkend rijk zijn, ik download het ergens gratis. maar echt goede, minder bekende muzikanten, die betaal je.
Net als Vol. 1 is Vol. 2 een mix van niet eerder gecoverde nummers van andere artiesten
en eigen werk.
Terwijl
ik dit schrijf, zit ik voor de tweede keer te luisteren. En het is weer een
juweel. Wat bluesier dan Vol. 1. Er zit een New-Orleansklank in, maar misschien
leg ik er dat meer in dan dat het daadwerkelijk het geval is. Dayna Kurtz is
pas geleden verhuisd van New York naar New Orleans, Louisiana (Nola), een stad
waar elke rechtgeaarde Amerikaanse artiest natuurlijk een zwak voor heeft.
Op haar site staat een citaat uit een
bespreking waarin ik me helemaal kan vinden en dat ik dus maar hier plak.
Dayna Kurtz is the kind of artist
who inspires wild-eyed zealotry among her fans, and there are 3 reasons for it:
1, she's an artist's artist, one whose whiskeyed,
determined alto often earns her comparisons with Nina Simone; 2 while Europeans
adore her, she's obscenely underappreciated in her own country; and 3, her
songs straddle a difficult space between jazz, rock, and folk, & are pure
poetry.
Het
citaat staat op de pagina waarop ze haar merchandise aanbiedt. Van die pagina
heb ik ook twee artikelen in huis. Een T-shirt en een lp, vinyl dus, gekregen
als dank voor het (met een miniem bedrag) meefinancieren van die lp. Crowdfunding,
dus. Het T-shirt zou ik kunnen dragen, maar eigenlijk houd ik niet zo van T-shirts,
behalve als ‘onderhemd’ in koude tijden, en al helemaal niet met opdruk. En de
lp kan ik niet afspelen, omdat ik al jaren geen platenspeler meer heb.
Dayna Kurtz in Venlo, 2006, foto Ronald Rietman |
Zoals
uit het bovenstaande citaat al blijkt, is Dayna Kurtz bekender in Europa dan in
haar eigen land, en wat mij betreft mag dat wel zo blijven. Nu komt ze tenminste met een
vrij grote regelmaat naar Europa, en dan vooral naar Nederland en Spanje. Afgelopen
jaar was ze nog in o.a. Paradiso en eind deze zomer speelt ze daar weer. Ik
denk dat ik daar dan ook weer ben. Samen met D. want die heeft ook een zwak
voor die andere D. ontwikkeld. Een van onze eerste gezamenlijke uitjes ging
naar Venlo waar Dayna Kurtz optrad in een veel te volle, te rumoerige en te hete
tent op een festivalterrein. D. was er ook die laatste keer bij (2012), in Paradiso
waar D.K. veel van Secret Canon vol.1 speelde.
Mijn
buitenwereld heb ik nog niet echt op het spoor van Dayna Kurtz kunnen zetten. Behalve
dan die keer dat iemand zei dat ze zelfs van een nummer als Those were the Days
(op: Beautiful Yesterday) iets moois wist te maken. Dat is dat nummer waarmee Mary
Hopkin in 1986 het Songfestival won. D.K. zegt er in haar inleiding iets over
(Paradiso, 2004).
Mary Hopkin |
Een nummer trouwens dat - ontdek ik net op Wikipedia
- een cover was van een Russisch lied van Boris Fomin (1900-1948) en dichter
Konstantin Podrevskii.
Ik
plaats hier een paar versies om D.K.’s eigenwijsheid te vieren. Want dat is,
denk ik wat me het meest aan haar bevalt, haar eigenwijsheid. Naast
(natuurlijk) haar stem, haar gitaarspel, haar muziekkeuze, haar schrijven en
haar muzikantenkeuze.
De eerste versie. Van Alexander Vertinsky.
De eerste versie. Van Alexander Vertinsky.
O ja, de bedoeling is dat je luistert naar fragmentjes van Secret Canon vol. 2. Hier kan dat.
En dan kopen natuurlijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten