Mijn leerlingen vragen wel eens of ik van Duitse muziek
houd. Ze vragen ook wel eens of ik Duitser ben. Want leraar Duits dat word je
natuurlijk alleen als je uit die contreien stamt. Als dat het geval is, ben
je natuurlijk ook erfelijk belast met een voorliefde voor Duitse muziek, en
Duitse muziek: dat zijn schlagers. (NB: Ik
schrijf schlagers omdat ik deze tekst in het Nederlands schrijf, in het Duits
moet het natuurlijk Schlager zijn, met een hoofdletter en zonder –s, want
enkelvoud en meervoud van het woord zijn in het Duits gelijkvormig.
Het schijnt dat het woord voor het eerst in de tweede helft
van de negentiende eeuw gebruikt werd. Het zijn melodietjes die bij het grote
publiek ‘inslaan’. Het woord lijkt te zijn afgeleid van het Engelse leenwoord ‘hit’.
Lijkt, want ik weet niet wanneer het ‘hit’ in het Engels voor het eerst in deze
betekenis werd gebruikt.De eerste Schlager die ook zo betiteld werden, schijnen de operettewerkjes
van vader en zoon Strauss te zijn geweest.
Ik leerde het genre kennen in de vijftiger en (vooral)
zestiger jaren. Van sommige toppers uit die tijden kan ik de teksten nog steeds
zonder enige moeite reproduceren. Het genre sprak me nooit echt aan. Natuurlijk
heb ik Zwei kleine Italiener meegezongen. En Junge, komm bald wieder van
Freddy Quinn. Het mooist was natuurlijk Laila van Bruno Majcherek. Ik begreep
toen natuurlijk niet waar deze Pools-Nederlandse Heerlenaar het over had, maar
zijn lied was omgeven met geheimen van het spannende soort. Althans dat meende
ik te kunnen aflezen uit de gezichtsuitdrukkingen van mijn ouders en hun
vrienden die het lied – fles Leeuw-bier in de hand – uit volle borst meezongen.
Pas later hoorde ik dat allerlei pastoors en kapelaans het lied in een (onofficiële)
ban hadden gedaan.
Maar goed. Al snel kwamen de Beatles en de Stones. De Duitse
muziek werd in de ban gedaan en elke zaterdag vloekten mijn broer en ik
hartgrondig als de hitparade van Radio Luxemburg (gesponsord door Elnett Satin)
weer te weinig van de nieuwe goden in het lijstje had staan. Toch luisterden we
elke week, want ondanks de overdaad aan Duitstalige bagger konden we niet
zonder de enige mogelijkheid de nieuwe muziek te beluisteren. Op de Nederlandse
publieke omroep was weinig moderns te horen en Radio Veronica lag buiten ons
bereik.
Uschi Nerke |
Gelukkig ontwikkelde de Nederlandse radio zich redelijk snel
en vielen er programma’s als Super Clean Dream
Machine van Ad Visser te beluisteren. De Duitse tv blonk al snel uit met het
onnavolgbare Beatclub, gepresenteerd door Uschi Nerke. Volgens mij hield ik van
die vrouw.
Maar Duitstalige muziek, nee, daar deden we niet aan.
Althans niet in de popmuziek. De wereld zorgde ervoor dat ik Brecht, Weill en Biermann
ging luisteren, ik las Hesse, zoals dat hoorde. Maar popmuziek en de Duitse
taal hadden niets met elkaar te maken, mochten zelfs niets in elkaars buurt
komen. Totdat Nina Hagen verscheen.
Dat was een openbaring. Door haar werd me duidelijk dat de
Duitse taal ook na de Tweede Wereldoorlog nog bruikbaar was voor nieuwe dingen.
Nog steeds is haar eerste een van de beste albums ooit. De tweede was al
beduidend minder en daarna was Nina vooral redelijk gestoord, en daarom soms
wel leuk, maar meestal irritant.
Maar echt gevolgd heb ik de Duitstalige muziek nooit meer.
Natuurlijk je had de Neue Deutsche Welle, je had Nena. Leuk. Maar ach, er was
zo veel meer de moeite waard. Udo
Lindenberg, ja die was nog wel speciaal: hij was van jongs af aan een
lichtelijk gestoorde ouwe rocker. Maar
verder waren het hooguit eendagsvliegen.
De Schlager was intussen in een moderner jasje gegoten,
waardoor ik (als ik al iets hoorde) een nog grotere hekel kreeg aan alles wat
Duits zong. Duitse pop! Werkelijk!
Daarom was ik wel blij dat ik laatst een lijstje tegenkwam
met Duitse muziek uit de Top2000. Ik kende alle nummers. Op één na. En hoewel het al ouder was(d.w.z. niet van dit jaar), was het voor
mij meteen een hit, pardon een Schlager. Lekkere muziek, mooie clip en een
tekst die me erg goed bevalt. Want goeie
Duitsers - om het zo maar eens te zeggen - kunnen schrijven.
Dit is hem:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten