Ik heb altijd een hekel gehad aan Diana Ross. Ik bedoel: de
ontwikkeling van The Supremes naar Diana Ross & The Supremes naar Diana
Ross solo beviel me al niet. Te veel ego bij dat mens. En ik was een bluesfreak
en zeker geen wijdpijperige soulman. Ik hield meer van de melancholieke
vergezichten en de verloren liefdes die je per trein achterna reed, dan van
platte of zemelige songs als Sex-Machine van James Brown of I hear a Symphony
van bovengenoemde troela’s.
Daarbij had Diana Ross ook nog zo’n raar trekje om haar mond
dat ik nooit goed kon plaatsen. Zou ze zometeen in huilen uitbarsten of een
verschrikkelijk bitchy uitspraak doen over haar medetriogenoten Cindy Birdsong
en Mary Wilson. Toen ze later ook nog eens vriendjes bleek te zijn met Michael Jackson
stond mijn oordeel over haar voor eeuwig vast: een egocentrische, geldgeile
trut die alle muziek die ze onder handen nam wist te verlagen tot sentimenteel
gekwijl. Van dat laatste kunnen jullie op dit blog een akelig voorbeeld horen: Strange
Fruit.
De verschrikking van Ross’ versie zit hem natuurlijk in het zoetgevooisde. Het klinkt alsof ze een leuke herinnering ophaalt uit vervlogen tijden. Ach ja, Those were the Days. Billie Holidays stem snijdt ook na honderd keer luisteren nog door je hoofd en je hart.
De verschrikking van Ross’ versie zit hem natuurlijk in het zoetgevooisde. Het klinkt alsof ze een leuke herinnering ophaalt uit vervlogen tijden. Ach ja, Those were the Days. Billie Holidays stem snijdt ook na honderd keer luisteren nog door je hoofd en je hart.
Diana Ross’ versie van Strange Fruit en de bijbehorende clip
komen uit de film Lady Sings the Blues (1972) waarin ze de rol van Billie
Holiday speelt. Toch al een onvoorstelbare gotspe. Er bestaan natuurlijk nog talloze andere
versies van het nummer, de meeste ken ik niet en dat wil ik ook zo houden. Die
van Nina Simone kan ik wél aanraden: op haar eigen manier maakt zij er ook een
aangrijpend geheel van. Maar Diana Ross!!! Werkelijk!
Het vervelende is alleen dat ik Ross’ uitvoering kende voor
die van Billie Holiday. Erger nog ik leerde Billie Holiday kennen via Diana
Ross. Via de film. Kort na het zien van de film kocht ik de soundtrack op LP.
Ik heb dus nog steeds een LP van Diana Ross in mijn kast staan, schaam ik mij
te zeggen. Tot mijn verdediging kan ik nu natuurlijk aanhalen dat ik diezelfde dag
ook mijn eerste Billie Holiday-LP kocht (met daarop natuurlijk ook Strange
Fruit), maar toch: het wringt nog steeds dat ik een van de mooiste nummers ooit
het eerst heb aangeschaft in een van de slechtste versies.
Ik heb de soundtrack van Lady Sings the Blues nog met een
zekere regelmaat gedraaid. Want het ging niet alleen om dat ene nummer: de film
had me aangegrepen. Intussen kocht ik nog een LP van Billie Holiday en zo
leerde ik ook haar versies kennen van de meeste songs uit de film. Het verschil
werd steeds duidelijker. Billie was een zangeres, een mens. Diana Ross, nou ja,
laat ik me maar beheersen.
Daarom was ik blij dat ik een paar dagen geleden een blog
ontdekte waarop een deel van een aflevering uit een Tarzan-tv-serie geplaatst
was, waarin Diana Ross & The Supremes een rol speelden.
Tarzan meets Diana Ross & The Supremes |
Ron Ely
staat tot Johnny Weissmuller als Diana Ross tot Billie Holiday. (Waarbij
Lex Barker dan eventueel te vergelijken valt met Nina Simone.)
Het verhaal gaat ongeveer als volgt:
Het verhaal gaat ongeveer als volgt:
Drie nonnen komen uit de States naar Afrika om daar een
ziekenhuis te bouwen voor de arme inboorlingen. Een van de nonnen (Diana Ross
natuurlijk) komt daarmee terug naar haar geboorteland. De andere twee zijn geboren
en getogen in de USA. Het stamhoofd
(gespeeld door een jonge James Earl Jones, wiens stem toen nog niet zo
betoverend diep was) is tegen het voornemen. In een gezamenlijke strijd tegen
een paar slechte blanken vinden Tarzan, het stamhoofd en de nonnen elkaar. Het stamhoofd
werkt nu gewillig mee aan de totstandkoming van het ziekenhuis en het ziet er
zelfs naar uit dat hij zich tot het christendom zal bekeren. De aflevering
begint en eindigt met een Supremes-versie van Michael, Row the Boat Ashore.
Ron Ely met liaan |
En zo zingt Diana Ross Strange Fruit. Ze heeft een rijbewijs en een auto, maar ze doet alsof ze zich met lianen door het oerwoud moet bewegen.
Ron Ely schijnt trouwens inmiddels redelijk bekend te zijn als schrijver van Mistery Novels.
De vier delen van de aflevering van Tarzan & The Supremes vind je onder de volgende links.
1, 2, 3, 4
Geen opmerkingen:
Een reactie posten